Hallo iedereen,
In onze eerste les "Religie, Zingeving en Levensbeschouwing" bespraken we 5 foto's. Deze foto's zijn gebaseerd op het thema 'Mens en samenleving'. We kregen de opdracht om in groepjes onze foto's te bespreken, dat leverde heel wat discussie op. Zo weet je ook direct hoe een ander denkt. Je moest bij jezelf de vraag stellen: 'Hoe staan die foto's voor mezelf in contact met de samenleving/maatschappij?'
Wel, ik ga mijn 5 foto's bespreken en vertellen wat die voor mij precies inhouden.
Als jullie een andere mening hebben of op een bepaald onderdeel willen reageren, doe dat gerust! Alle meningen, reacties, commentaar, ... zijn welkom.
Alvast veel leesplezier!
1.
Als eerste afbeelding kies ik een boom. Voor mij staat deze boom in contact met de natuur en de volledige samenleving, de bomen en de natuur zorgen voor zuurstof. Zij zorgen dat alles blijft draaien. Er verdwijnen meer en meer bomen om plaats te maken voor appartementen, kantoren, ... Ik vind dit eigenlijk niet kunnen. De natuur is een deeltje van onze samenleving, het houdt alles bij elkaar. Het licht van de zon en de zuurstof van planten en bomen zijn noodzakelijk om te kunnen leven. Stel je voor dat er geen bossen meer zouden bestaan en nergens meer groen te zien zou zijn, dan zou alles er veel somberder uitzien.
2.
Mijn tweede foto zijn meisjes met een andere huidskleur. Ik heb dit gekozen omdat cultuur een heel belangrijk aspect is in onze maatschappij. Je kunt je niet meer inbeelden dat er geen kleurlingen meer in de straat te zien zijn. Je komt overal mensen met een andere afkomst, huidskleur of cultuur tegen. Waarom heb ik dit gekozen? Ik vind mensen van een andere afkomst heel interessant omdat je heel veel van hen kunt leren, denk maar aan het eten, de gewoontes, de import van goederen, ... Ook hun andere godsdienst biedt veel perspectieven. Heel veel mensen zijn er tegen, ze hebben een vooroordeel zonder erbij stil te staan wat hun godsdienst inhoud. Ook heel wat mensen zijn er voor, omdat je op een andere manier naar hun godsdienst kijkt.
3.
Mijn derde afbeelding is een brug. Deze brug roept bij mij enerzijds armoede en eenzaamheid op, maar anderzijds een verbintenis met een andere weg. Er zijn heel wat mensen die in armoede leven. Je hoort wel eens over een 'dakloze onder een brug'. Ik vind dit zeer jammer dat er zoveel mensen zijn die geen geld, eten, huis, ... meer hebben door een bepaalde situatie. Dat komt heel vaak voor in onze maatschappij, daarom heb ik ook deze foto gekozen. Ik heb deze foto ook nog geselecteerd omdat het een verbintenis is met de andere kant van de straat, een weg, ... In onze samenleving hangt alles met elkaar samen zoals mens en natuur. Je kunt deze brug zien als een symbool voor die verbintenis. Misschien vul je deze verbintenis ook nog in met God?
4.
Mijn voorlaatste foto is een kindje die aan het spelen is. In onze samenleving worden kinderen te weinig beschouwd als kinderen. Ze mogen zichzelf niet meer zijn door bv. niet meer buiten te spelen. Voor een kind is het belangrijk dat het zich goed kan ontwikkelen door te spelen. Tegenwoordig worden kinderen ook sneller in contact gebracht met tablets, gsm's, tv's, ... Door al die keuze en technologie gaan ze zich op een andere manier ontwikkelen. Zelf vind ik het ook belangrijk dat kinderen zich op een goede manier kunnen ontwikkelen, door te spelen, contact met ouders, vrienden, familie. Ik had vroeger ook niet al die technologie en ik heb mij ook goed kunnen ontwikkelen.
5.
Mijn laatste illustratie is een man die een proef doet. Voor mij staat hier de wetenschap centraal. In onze maatschappij is wetenschap heel belangrijk omdat die samenhangt met geneeskunde, wiskunde, ontwerpen, ... Wetenschap staat met heel veel in contact. Je hebt voor alles technologie nodig. Stel je eens voor dat er geen wetenschap meer zou bestaan, 'Wat zou er dan nog over zijn in de wereld?' Persoonlijk denk ik dat er niet zo veel meer zou zijn. Je zou geen mensen meer kunnen genezen, geen huizen meer bouwen, de was niet meer kunnen doen, ... Je ziet dat alles in aanraking komt met wetenschap, technologie en kennis.
Misschien enkele ideeën om over na te denken?
Vele groetjes,
Griet
Bronvermelding:
1. Klussen, tuinieren en wonen. (sd). Opgeroepen op september 26, 2014, van Klus-info: http://klus-info.nl/contact/
2. De Redactie - Cultuur. (2012, februari 6). Opgeroepen op september 26, 2014, van Brussel: http://brussel.twitnuuz.com/day/2012/02/06
3. SECO. (sd). Technisch Controlebureau voor het Bouwwezen. Opgeroepen op september 26, 2014, van SECO: http://www.seco.be/nl/missie/%E2%80%9Cde-haandrik%E2%80%9D-%E2%80%93-brug-over-de-overijsselse-vecht
4. Ontwikkeling. (sd). Opgeroepen op september 26, 2014, van Kind en Gezin: http://www.kindengezin.be/ontwikkeling/
5. Lanceer uw eigen raket op de Dag van de Wetenschap. (2012, november 24). Opgeroepen op september 26, 2014, van De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20121123_00378967
Griet,
BeantwoordenVerwijderenDe foto die je hebt gekozen van de boom vind ik prachtig, hij straalt licht en leven uit.
De zuurstof die die boom geeft hebben we zeker nodig, want zonder zuurstof kunnen we niet leven. de zon die straalt geeft licht en warmte, ook twee bronnen die van levensbelang zijn. Stel je voor dat we in het donder moeten leven. Onze huid en ons haar zou er bleek en dof uitzien. We zouden ook geen energie hebben.
Bea
Je mening over de brug vind ik goed gevonden, enerzijds armoede en anderzijds de verbinding met anderen .... Wanneer ik nog eens over een brug passeer zal ik daar zeker aan denken.
VerwijderenKinderen kunnen inderdaad niet genoeg meer 'kind' zijn. Ze moeten zich kunnen uitleven en spelen, ook zonder de dure en moderne zaken. Ze moeten zelf ontdekken en fantaseren, geef ze een verkleedkoffer met oude kledij van (groot)ouders en hun fantasie slaat op hol!!
Bea
Dag Bea,
VerwijderenIk ben heel blij dat je mijn foto mooi vindt van de boom. We hebben inderdaad zuurstof nodig, ook de zon is van groot belang. Ik ben ook heel blij dat je mijn mening van de brug goed vindt en dat je deze zeker meeneemt. Ik vind het zeer jammer dat kinderen niet meer 'kind' kunnen zijn. Ze zouden inderdaad met het speelgoed van vroeger kunnen spelen zoals een oude verkleedkoffer.
Vele groetjes,
Griet
Griet
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je foto's op een andere manier bekijkt. Zo zie je een brug als een soort weg en armoede.
Je beschrijft de maatschappij heel goed, vind ik. Je maakt echt duidelijk hoe de maatschappij nu in elkaar zit.
Toen ik een foto zag, dact ik direct "ja, dat is waar!" en dat was de foto van het kindje. Als je nu eens naar fuiven gaat. Je kan er al kinderen van 13-14 jaar vinden. Helemaal opgetut, willen doen alsof ze al 16 zijn. Kinderen spelen niet meer buiten met hun vriendjes. Nee, ze hebben allemaal een tablet waar ze ninja op kunnen spelen. Waar gaan we naar toe? 1 ding is zeker, mijn kinderen krijgen pas een laptop of tablet als ze naar het middelbaar gaan! Laat kinderen kind zijn! Goed dat je dat eens hebt aangehaald.
Al de andere zijn ook goed beschreven. Goed bezig!
Grtz
Wieme
Hey Annelies,
VerwijderenHartelijk bedankt voor je reactie! Ik vind het zeer tof dat je zegt dat ik de maatschappij op een andere manier bekijk. Ik vind het zeer belangrijk dat je verschillende aspecten aan één foto kan koppelen.
Inderdaad wanneer je eens naar een fuif gaat zie je daar inderdaad kinderen van 12-14 jaar, ze staan daar soms met een sigaret en bier in hun handen. De maatschappij wil soms zoveel van kinderen dat ze te snel volwassen worden.
Ik bewonder het dat je zegt dat je eigen kinderen later pas een laptop of tablet pas krijgen wanneer ze in het middelbaar zitten, zelf heb ik ook dat idee.
Hartelijk bedankt!!
Vele groetjes,
Griet